“Houd nou eens op met te vragen wat mijn plan is, weet ik veel.” Herkenbaar? Onze 16-jarige tieners worden voortdurend gevraagd: “En wat ga je straks doen na je middelbare school?” Het maakt ze onrustig en onzeker. Want wees eerlijk, hoe moeilijk vond je het zelf om als tiener te bepalen wat je later wilde worden?
In onze prestatiemaatschappij zijn we sterk gericht op doelen en prestaties. Als een kind op school niet gemotiveerd is, zeggen we vaak: “Als je weet wat je later wilt doen, dan is het makkelijker om moeite te doen voor school.” Geen wonder dat een tussenjaar zo populair is. Het biedt tijd en ruimte om na te denken zonder meteen in de ratrace te stappen.
De fout die we maken is om met onze kinderen te praten over doelen (wat wil je later worden?) in plaats van waarden (wat vind je belangrijk? Waar kom je graag je bed voor uit?).
Wil je weten hoe je je kind kunt ondersteunen bij het ontdekken van zijn of haar waarden en drijfveren? Lees het volledige artikel voor praktische tips en inzichten die je helpen je tiener te begeleiden in deze belangrijke levensfase.