OEPS – een ONVOLDOENDE voor het ONDERWIJS!

onvoldoende-voor-onderwijs-gr0w-affairs

Zo, het schooljaar is weer begonnen. We pakken de draad weer op, onze kinderen draaien overuren in de toetsweken en straks krijgen ze weer hun rapport. 

Maar ook het Onderwijs zelf krijgt eens per jaar een rapport. De Inspectie van het Onderwijs publiceert jaarlijks een eigen rapport. Het is een iets lijviger rapport dan je kinderen krijgen, en bestaat uit zeker 200 pagina’s.

De eerste gedachte die bij mij opkomt: welke ouder leest dat?

Zonde, want het gaat ons allemaal aan. Zeker nu blijkt dat het niet direct een rapport is om over naar huis te schrijven. Een rapport dat de donkere kant van ons onderwijssysteem onthult, een kant die niet langer genegeerd kan worden. Het is zo’n rapport dat je liever niet aan je ouders laat zien en waarvoor je dit keer geen zakcentje krijgt.

Oeps, dus. 

Een onthutsende realiteit

Dit rapport, bekend als de “STAAT VAN ONDERWIJS”, werpt een schokkend licht op de verborgen waarheid achter de klaslokalen en schoolgangen. Van de stille strijd van onze leerlingen tot de ongekende druk die het onderwijssysteem uitoefent, het onthult de rauwe realiteit die zorgvuldig verborgen wordt gehouden.

Met veel belangstelling lees ik dus het Grote Rapport, een oefening op zich. Wat lees ik vooral? De prestaties moeten omhoog. Bijvoorbeeld: “Leesvaardigheid van de gemiddelde 15 jarige bedroevend laag”. Ok, goed punt natuurlijk. Maar hoe ik ook lees & herlees in het rapport, er wordt niets  gezegd over een ander belangrijk punt dat genoemd wordt door de Inspectie; aandacht voor zichzelf leren kennen en zelf keuzes kunnen maken.

Er viel een stilte in mij.

Een noodkreet om verandering

Dit rapport is meer dan alleen een verslag van statistieken en trends. Het is een noodkreet, een oproep tot actie voor ouders, opvoeders en beleidsmakers. Het is tijd om wakker te worden, de status quo uit te dagen en te streven naar een onderwijssysteem dat niet alleen cijfers en prestaties meet, maar ook het welzijn en de groei van onze kinderen.

Klaar om de waarheid te ontdekken?

Durf je de confrontatie aan te gaan met de realiteit van ons onderwijs? Durf je verder te kijken dan de oppervlakte en de waarheid te onthullen die verborgen blijft achter gesloten deuren? Lees dan verder, dan help ik je door het rapport (en de realiteit) heen.

BENIEUWD NAAR DE VOLLEDIGE BLOG?
Login of profiteer hier nu van onze speciale 20% welkomstkorting.

Deel deze blog

Eerdere blogs

grow-affairs-artikel-communicatie

De basis van communicatie

Leer hoe je effectiever kunt communiceren met je tiener door middel van geweldloze communicatie. Ontdek de vier basisprincipes en hoe je met ‘ik-boodschappen’ de dialoog kunt openen en begrip kunt creëren.

Lees meer
grow-affairs-blog-uurtje-offline

Uurtje offline?

Tegenwoordig zijn tieners vaak meer online dan offline, met gemiddeld 161 minuten per dag op sociale media, wat hun slaap en concentratie aantast. Om deze trend tegen te gaan, wordt er vanaf 1 januari 2024 een mobieltjesverbod in de klas ingevoerd. Maar het echte werk begint thuis. In deze blog vertel ik je meer en geef ik tips!

Lees meer
grow-affairs-artikel-communicatie

De basis van communicatie

Leer hoe je effectiever kunt communiceren met je tiener door middel van geweldloze communicatie. Ontdek de vier basisprincipes en hoe je met ‘ik-boodschappen’ de dialoog kunt openen en begrip kunt creëren.

Lees meer
grow-affairs-blog-uurtje-offline

Uurtje offline?

Tegenwoordig zijn tieners vaak meer online dan offline, met gemiddeld 161 minuten per dag op sociale media, wat hun slaap en concentratie aantast. Om deze trend tegen te gaan, wordt er vanaf 1 januari 2024 een mobieltjesverbod in de klas ingevoerd. Maar het echte werk begint thuis. In deze blog vertel ik je meer en geef ik tips!

Lees meer