Regie voor de tiener is KEY

regie-tiener-gr0w-affairs

In ons dagelijkse leven merken we iets op bij tieners – iets wat ze gemeenschappelijk missen. En dat is Overzicht. Overzicht over wat te doen, wanneer het te doen en hoe het slim en vlot uit te voeren. Dit alles valt onder de noemer van ‘executieve functies’.

Executieve functies zijn als de verkeerstoren op een vliegveld – ze houden het overzicht en sturen het denken en gedrag aan. Maar net als een verkeersleider moeten tieners deze vaardigheden ontwikkelen en oefenen. Dit proces duurt tot ver in de volwassenheid.

Maar in een wereld vol prikkels, vooral online, raken tieners overprikkeld en verstrikt in de veelheid van informatie, vooral als het om schoolwerk gaat. Het is als proberen een mistige spits vol vliegtuigen te leiden – wat hen het meest zou helpen, is Overzicht.

Bij Grow Affairs gebruiken we het OKT-model om dit overzicht te creëren:

  1. Overzicht creëren: Wat moet er deze week gedaan worden? Waar begin ik vandaag mee? Wat heb ik daarvoor nodig?
  2. Kern vinden: Wat is de essentie van dit onderwerp? Hoe hangen de onderwerpen samen? Wat hebben ze gemeenschappelijk?
  3. Toepassen: Oefen altijd de opgaven! Schrijf de antwoorden op. Welke vragen zou je docent stellen?

In de volledige blog gaan we verder op dit onderwerp in. We geven je verdiepende uitleg over executieve functies en geven je concrete tips hoe jij je tiener kunt helpen om meer overzicht te creëren.

BENIEUWD NAAR DE VOLLEDIGE BLOG?
Login of profiteer hier nu van onze speciale 20% welkomstkorting.

Deel deze blog

Eerdere blogs

grow-affairs-aanpak-praktijk-nut-zien

AANPAK IN DE PRAKTIJK. Top 10 leerstrategieën: Deel 10 – Het nut zien

Veel kinderen vragen zich af waarom ze bepaalde vakken op school moeten leren. Het begrijpen van het nut van de lesstof kan hun motivatie en betrokkenheid vergroten, wat uiteindelijk leidt tot betere resultaten en een positievere leerervaring. Door de leerstof te verbinden met persoonlijke verhalen, toekomstplannen en concrete voorbeelden, kun je je kind helpen inzien dat leren niet alleen om kennis gaat, maar ook om vaardigheden die ze later kunnen gebruiken. In deze blog lees je hoe je als ouder de leerstof betekenisvoller kunt maken voor je kind.

Lees meer
grow-affairs-aanpak-praktijk-vragen-stellen

AANPAK IN DE PRAKTIJK. Top 10 leerstrategieën: Deel 9 – Vragen stellen

In deze blog leg ik uit waarom vragen stellen een belangrijke leerstrategie is voor kinderen. Hulp vragen wordt vaak gezien als een zwakte, maar het is juist een teken van zelfkennis en bereidheid om te leren. Ik geef praktische tips voor ouders om hun kind te stimuleren om vragen te stellen en uitleg hoe je een open leeromgeving creëert waar kinderen zich veilig voelen om hulp te vragen.

Lees meer
grow-affairs-aanpak-praktijk-nut-zien

AANPAK IN DE PRAKTIJK. Top 10 leerstrategieën: Deel 10 – Het nut zien

Veel kinderen vragen zich af waarom ze bepaalde vakken op school moeten leren. Het begrijpen van het nut van de lesstof kan hun motivatie en betrokkenheid vergroten, wat uiteindelijk leidt tot betere resultaten en een positievere leerervaring. Door de leerstof te verbinden met persoonlijke verhalen, toekomstplannen en concrete voorbeelden, kun je je kind helpen inzien dat leren niet alleen om kennis gaat, maar ook om vaardigheden die ze later kunnen gebruiken. In deze blog lees je hoe je als ouder de leerstof betekenisvoller kunt maken voor je kind.

Lees meer
grow-affairs-aanpak-praktijk-vragen-stellen

AANPAK IN DE PRAKTIJK. Top 10 leerstrategieën: Deel 9 – Vragen stellen

In deze blog leg ik uit waarom vragen stellen een belangrijke leerstrategie is voor kinderen. Hulp vragen wordt vaak gezien als een zwakte, maar het is juist een teken van zelfkennis en bereidheid om te leren. Ik geef praktische tips voor ouders om hun kind te stimuleren om vragen te stellen en uitleg hoe je een open leeromgeving creëert waar kinderen zich veilig voelen om hulp te vragen.

Lees meer